Menu

Språk

NO DK NL DE PL EN CH SV FI

Ny grafisk profil ger oss ett kreativt ramverk

I takt med att vi växer finns behovet av ett enhetligt grafiskt uttryck som är lätt att bekanta sig med. Därför har vi valt att uppdatera och justera vårt grafiska formspråk. Vi är glada att äntligen dela med oss lite av vad vi gjort och varför.

Vi har uppdaterat vår logotyp, färger, typsnitt och formspråk i form av bilder och skisser. Vi ville inte förlora vårt arv under processen, så vi har fokuserat på att fånga kärnan i vad Balco alltid har varit. Vi är fortfarande samma småländska balkongföretag men lite bättre rustade för framtiden.

Vår historia formar oss än idag
Våren 1987 fick Lasse Björkman höra talas om planer på att bygga 500 balkonger i Växjö. Det där kan jag lösa, tänkte Lasse och tog sin skiss och cyklade ner till projektet i stan. Detta blev vårt första projekt och startskottet för Balcos resa.

• Vi har använt skissen som verktyg sedan dess och nu ger vi den mer utrymme att representera Balco. Skisserna kan agera som abstrakta mönster, men också för att beskriva vår metod eller olika projekt.

• Vi låter fortfarande vår gula kulör vara identitetsbärare, men vi har nu adderat en ny palett som komplement. Färgpaletten baseras på färgpar, där varje färg har en kompis.

• Våra typsnitt har också bytts ut för att bättre samspela med vår tonalitet och grafiska uttryck. Vårt huvudsakliga typsnitt är Barlow som kombineras med Adobe Caslon.

• Vår logotyp har justerats för att underlätta en bredare användning. Vi har riktat upp logotypens olika element och stramat åt antal tillgängliga varianter.

Alla olika delar som logotyp, färgpalett, typografi och grafiska element, håller oss konsekventa genom all kommunikation och gör oss igenkänningsbara var vi än syns.

Ett kreativt ramverk
Vårt nya designspråk ger oss möjlighet för ett kreativt uttryck inom en konsekvent struktur. Det kommer ge oss rätt förutsättningar att bibehålla vårt formspråk och samtidigt ge oss utrymme för en kreativ frihet. Med detta ser vi fram emot att fortsätta växa som en ledande aktör inom balkongbranschen.